erwininafrika.reismee.nl

Vreemdste twee weken van mijn leven sofar

Hallo Allemaal,

sorry het heeft wat lang geduurd voordat er een fatsoenlijke blog kwam, hieristiedan.

Laat ik eerst zeggen, volgens mij heb ik de eerste week de meest vreemde week van mn leven meegemaakt. wat ongelofeloze verbazingen in dubai, wat een mooie onvergetelijke momenten achter elkaar. almost to hard to handle.

Ik het een en ander beschrijven en wat foto's insturen.

ma 5 juli Dag1 het vertrek

Eigenlijk was dit een hele rare dag, de koffer was gepakt, alles geregeld. en dan is het wachten.... totdat je rond 6uur richting dusseldorf kan vertrekken.
alles ging makkelijk, koffer gedropt en naar het vliegtuig gelopen. Emirates is een erg goede maatschappij, luxe ondemand entertainment, lekker eten en genoeg ruimte zodat zelfs ik kan slapen.

di 6 juli 2dagen dubai

Ik kwam vroeg in de ochtend aan in dubai en wat is het dan al heet! echt, ik dacht dat ik wist wat heet was, in dubai is de luchtvochtigheid en de temperatuur dusdanig hoog en drukkend dat het letterlijk niet vol te houden is als je een halfuurtje buiten loopt. het ministerie van volksgezondheid deelt ook witte tshirts, zonnebrand, petjes en water uit bij alle stations.
maargoed, in de ochtend, als het nog redelijk te doen is (38) ingechekt in het hotel, erg mooi en verzorgd in het oude centrum. daarna een rondje gelopen, maar om 7uur sochtends is het echt uitgestorven op straat. het leven begint hier pas rond een uur of 9 a 10 en gaat later door. overdag verschuilt iedereen zich in airco autos en gebouwen. Dus, ben ik maar arabische koffie gaan drinken op een airo dakterras. om 10uur ben ik naar een grote moskee gegaan waar ze een rondleiding gaven en uitgebreid het ontstaan van het oude dubai en de emiratien vertelden, ook de huidige vreemde staatsstructuur kwam aan bod.
Dubai is een vreemde stad. de oorspronkelijke bevolking bestaat nog maar uit 10%, de rest is expat of gastarbeider. in dubai wordt geen belasting betaald, maar de olie is op, er is dus crisis.
Ik denk dat je het als toerist het best kan beschrijven als 1 groot heet centerparks vakantie park, met fullservice kantoren, zodat er ook gewerkt kan worden. En qua geld luxe en gebouwen kan letterlijk alles.
Uiteraard is dit alles prachtig om te zien, dus heb ik voor mezelf een route gemaakt, zodat ik iets van al die gekte kan meemaken.
Begonnen in de Burj Kalifa, het hoogste gebouw ter wereld! 825m hoog. wat een ding, je ziet letterlijk de top niet! door alle hitte en stof is je zichtveld namelijk ongeveer 300m.
Via de Dubai Mall, een enorm winkelcentrum met meer dan 1000 winkels kom je binnen. en ik ga het echt de stad der verbazingen noemen want telkens denk je sjemig kan het nog gekker, je loopt met grote ogen en een smile op je gezicht door zon stad. Enorme winkels, de een nog mooier dan de ander. led en plasma all over de place, 3d hologram achtige projecties in etalages. en natuurlijk tel je als sireuze media winkel niet mee als je geen eigen starbucs bali hebt in je winkel. Alles moet groter en mooier dan in het westen! in het midden van het winkel centrum hebben ze dan ook een bescheiden dolfinarium, je loopt tussen de haaien, andere vissen en koraal. wowowowowowo. daarna, op naar de top. je stapt in een soort van plama lift. deze brengt je in 60sec naar 700m hoogte. brrrrrr das snel. als je uitstapt denk je dat je dronken bent, en dat word nog heftiger als je op het uitkijk terras staat. het bebouw beweegt namelijk.. door de hoogte ,het slanke ontwerp,de wind en lichte aardbewegingen is iedere beweging voelbaar dus gaat dat topje langzaam heen en weer. Je hebt een waanzinnig wazig uitzicht over alle tig duizend andere wolkenkrabbers, en natuurlijk het palm eiland. dat mensen dit kunnen bedenken en ook doen, ongelofelijk. helaas geen fotos hiervan door alle stof.
nog even rond gezworven door wat malls en met een airco monorail door het zakencentrum gereden, en daarna terug naar het hotel, ff zwemmen, het water deed letterlijk tssssssssss. 2uurtjes oogjes dicht endaarna
op naar dubai marina, het resort gedeelte op de stam van de palm. daar hebben ze op het strand een enorrrrrrrrrrme voetbal, daarin een soort van half stadionetje met een mega scherm. Halve Finaleeee!
tussen alle nederlandse expats finale gekeken, waanzinnig. erg gezellig. Ik heb daar Peter ontmoet, een nederlander die in dubai werkt als salesmanager arabie. Hij heeft me veel verteld over het leven in dubai, over de aanleunwoningen, lees, apartementen aan hotels, eigen huis maar met alle services van een hotel. en natuurlijk het belastingparadijs. Hij heeft een vriend en collega in johannesburg dus daar is het balletje gaan rollen. hij had direct na de winst vliegtickets gekocht en we wisselde nummers uit. we moesten maar eens bellen zaterag de 10e.

Volgende dag een tochtje door het oude centrum en de goud en stof markten gedaan, toen wat cultuur gesnoven in het dubai museum. een stukje arabische geschiedenis. erg interresant om te zien hoe alles is ontstaan. maar wat misschien wel mijn grootste verbazing allertijden is het dubai/abudabie future plan. ik zag een presentatie van nog meer grote bewegende gebouwen, palm eilanden mega malls. whatevah, maar het meest vreemde project was jurressic island. die gasten willen letterlijk een park bouwen, en oude dna of weetikhetwat klonen zodat er levende dinosaurussen zijn. pfffffff volgens mij slaat die hitte naar hun hoofd

over hitte gesproken, hierna naar een waterwaterpark gegaan, dat was veeeeetttt de enen wildwaterbaan nog heftiger dan de andere, alles buiten, echte palmen, hardverzakkende wildwater achtbanen incl kurkentrekker. wowow. helaas niet echt verkoelend want heb er een halve zonnesteek aan overgehouden. daarna naar het enige 7sterren hotel ter wereld geweest. de burj arab. koffie gedronken in de skyview bar bovenin. uhuuhm 90dollar. grapje? nee schrok ik ook van. savonds lekker gerelaxed aan de waterkant met een apple waterpijpje en een goed bord voer.

do 8juli op naar Kaapstad

De grootste overgang ter wereld. sochtends uitgechekt in een lux 4 sterren hotel in dubai, savonds geslapen in de township (krottenwijk) khayelitsha punt.
de vlucht ging wederom goed, en eenmaal aangekomen op de airport liep ik recht op Andisiwe af! wat heb ik naar dat moment uitgekeken. super. geen woorden voor!
John, de eigenaar van het huisje was er ook, en we zijn naar Wynberg gereden, een zuidelijke wijk van kaapstad. John heeft een kantoor met daarbij 4 kamers die hij verhuurd, er wonen twee zuidafrikaanse stelletjes voor lange tijd. 1 kamer is leeg en 1 verhuurde hij voor korte tijd tijdens het wk, en nu aan mij. het is een prima plek. goede metro verbinding, eigen keuken met vaatwasser, savonds en in het weekend een pc met internet (behalve als het regent...) en jah, dat doet hiet vaak als het afkoelt.. Qua veiligheid is het prima, nog nergens last van gehad. maar iedereen zegt, 1 regel, na zessen niet naar buiten. of met meerdere met de auto op pad.

savonds naar andisiwe thuis gegaan, het huis is mooi verbouwd de afgelopen tijd al is er nog wel veel te doen. omgeving weet ik nog niet echt, omdat ik alleen tussen de bushalte en haar huis heb gelopen, wat ongeveer 1 minuut is, maar wederom, als je met een local bent en vriendelijk rondkijkt is iedereen aardig en vriendelijk tegen jouw.

Jobec

De volgende ochtend jah. gaan we naar jobec of niet.. uiteindelijk met andisiwe besloten om gewoon te gaan. het is een behoorlijk eind. 18u in de bus. dus nachtbus kaartjes gekocht en zo sta je in eens in de stad waar de volgende dag jouw land de finale speelt! spanneeeeend. de aankomst in jobec was behoorlijk intimiderend, ook voor andisiwe, ze voelde zich helemaal niet op dr gemak. ik denk dat ik de enige blanke was, er wordt in tegenstelling tot kaapstad echt langs elkaar heen geleefd. (mijn indruk)
van Peter een sms gekregen dat je in standton moet wezen (een wijk met winkelcentrum) daar heen gegaan. en binnen tien minuten kwamen we twee nederlanders tegen. even gepraat. en de een zij, eigenlijk hebben we een probleem. ik heb 4 kaartjes, maar twee vrienden hebben het niet gered om te komen. ik dacht, nou, das geen probleem. ff over de prijs gesproken en nummers uitgewisseld.
jah en dan. je kan twee kaartjes krijgen.. binnen 5 minuten terug gebeld.IK WIL ZEEEEE! en jah, het is belachelijk duur, maar als je het uitsmeerd over 30jaar valt het best mee :) het is echt een onceinaliftime experiance dus, fck it!! Wij trots als een pauw, twee kaarten op zak voor de finale wowowowoowow. dus ff naar de applestore gegaan om die facebook status te updaten :)
Het enige lastige is om een dusdanige hoeveelheid cash te voorschijn te toveren. want, pinnen is als riski hier, maar al ga je naar de gang met alle atm's barst het daar van de politie. uiteraard goed voor de veiligheid. maar met enorme borden: valse ticket handel verboden, is dat ook weer trickie. daarbij komt het dat atm's niet zoveel geld geven, En in briefjes van 10E, kortom ik moest vaak pinnen. en een flinke stapel kleingeld overhandigen. Het mooie is dat ik in de uren daarna mijn kaartjes voor het 3dubbele kon doorverkopen. Ik zeg, over vier jaar naar brazillie, 4 kaartjes kopen en in 30min je halfjaar backack vakantie terug verdienen door zuid amerika, wie gaat ermee?
daarna Peter gebeld en afgesproken met zijn zaken vrienden. hij regelde een taxi naar de plek waar zn vrienden waren. MonteCasino, midden in de rijke wijk van jobec is een complex alla dubai stijl, neehe niet weer. Kompleet overdekte uitgaansgelegendheid, met alles. zwaar underdressed op het terras met te rijke mensen naar de loezerfinale gekeken. wel leuke wedstrijd trouwens.
Daarna met peter en zijn vrienden van het bedrijf uit, jobec, dubai, LA, singapore en rotterdam, naar het huis van de man uit jobec gegaan. mooie villa aansluitend op een golfbaan. uren naar verhalen geluisterd over het leven als expat.

Volgende dag, DDAY lekker vroeg naar het stadion. de jongens hadden een chaffeur gehuurd voor de hele dag. hij dropte ze bij het stadion en siwe en mij midden in soweto. we wilde na de wedstrijd namelijk feesten bij het stadion (in soweto) en we hebben ingechekt in een b&b daar, de vrouw des huize begroete ons met. als je hierslaapt ben je niet mijn gast, ik ben je moeder. Prima plek dus.
chaffeur wachtte netjes buiten en heeft ons daarna bij het stadion afgezet. was wel vreemd om met een 2 maanden oude volkswagen station door die township te rijden.
anyway, we waren in het stadion!!!!!!!! goede sfeer, groot feest buiten het stadion, pure fifa maffia qua merken. ik had dus weinig cash en moest ff pinnen voor die dag maar, visa is sponsor van de fifa, dus alle atm's rondom fifa gelegenheden mogen alleen visa accepteren. daar sta je dan met mastercard. maar daar hebben ze wat op gevonden. je kan een prepaid credit card kopen en daar minimaal 150E op zetten. maar, die is uiteraard maar 14d geldig. verder zie je alleen maar fifa sponsors als coca cola mcdonalds en budweiser.

rond half 6 het stadion daadwerkelijk in gegaan voor de closing ceremony. waanzinnige show, waanzinnige sfeer, echt onbeschrijfelijk. tussen door nog ge smst met Peter Heerschop, hij was er ook en we hebben voor aanvang van de wedstrijd geproost op de goede afloop!
Toppunt: samen in 1 ruimte met Mr Nelson Mandela
kwart over acht, het volkslied, wat een gevoeld wat een sfeer. je weet niet wat je meemaakt. ik twijfel aan de noetische wetenschap, maar als ze in dit stadion metingen zouden doen zal dat vast interresante resultaten geven.
KICKOFF yeeah, het stadion barst los, de vuvuzelas en kampieoennenkampieionennkampeoeneonoleeolee vliegen om de oren en we doen vrolijk mee. Het blik van andisiwe is geweldig, nog nooit een stadion van binnen gezien en nu, finales! in haar land! cool!

jah, wat daarna gebeurde... dat weten we allemaal. na 120m was het nl publiek wat minder uitgelaten, maar iedereen leek tevreden met een 2e plaats. fans schudden elkaar de hand, drinken een biertje met de spanjaarden en eigenlijk verloopt de uittocht best vrolijk en okey. want, WIJ WAREN ERBIJ!

volgende ochtend rondgelopen in soweto, de zuid westlijke township van jobec, enorm groot, huiverige geschiedenis. Maar, het overgrote deel is nu een goed leefbare gemeenschap geworden, met goede huizen en voorzieningen, uiteraard is er ook een uitermate slecht deel over.. We zijn naar het Hector Pieterson memorial museum geweest over de opstand van juni 1976 en het huis van mr Nelson Mandela himself. schuin daar tegenover woont nogsteeds aartsbisschip desmont Tutu. Heel bizonder om dit hier te zien, als je een 140shows amandla mandela hebt gezien..
hierna de lange rit terug.

Kaapstad EO
Toen we terug kwamen moest andisiwe direct naar huis en spullen pakken, ze gaat namelijk een week als gids op pad met een nl journalist. ben dus een weekje alleen, tijd om dit verhaal te maken en zelf op pad te gaan, de balans op te maken. te rusten.
Kan goed opschieten met twee huisgenoten, ze hebben me al delen van kaapstad laten zien, wezen stappen ed. En samen met een backpacker uit brazilie (ontmoet in de trein) hebben we een twee daagse wijnproef route gedaan door de wijnstreken rondom kaapstad. Das een aanrader! Kijk nu al uit naar augustus, dan mag ik hem nog een keer doen :)

kortom, het is geweldig om het allemaal mee te maken, mooie plaatsen gezien, mooie momenten meegemaakt. het enige wat heel anders uitpakt dan ik had verwacht is het samenzijn met siwe. maar wij gaan vast en zeker een leuke tijd hebben met alle weken in het vooruitzicht!

Lang verhaal, ik hoop iedere week een update te doen, mails lezen kan ik vaker. Tot snel
Erwin

8 Soweto e.o.
9 kaapstad by night tour met huisgenoot
10 wineroute

Lisa

Prins Hendrik! Blij om te lezen dat je het fijn hebt daar, zie uit naar de foto's :) Doe je meiske de groeten van me en vergeet niet wat biltong (gedroogd vlees) te proberen.
x

Klaas

Erwin , dit klinkt al goed allemaal !! Ik kan niet wachten op de volgende verhalen en foto's :D
Nice man !

MARC

Vriend wat maak je prachtige dingen mee! ik zou graag ook over komen naar wynberg!
Hier in nederland is het: of erg warm (34) of lekker koel (23) ontzettend veel tropisch weer gehad waaronder heel veel stormen met onweer massive veel regen en windkrachten waar je eng van word! het is wel wat saai zonder sabrina, jou en ruard en wouter (zijn een weekje naar dour in zuid belgie) maar vermaak me wel.

wat betreft jurassic island, als ze dat doorzetten gaan we er heen;)

heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhalen!!

doe de groetjes aan andisiwe van mij en sabrina

pas goed op jezelf broeder en ik hoop je snel even te spreken

Merel

Jeetje Erwin, ik kan niet wachten!! Ik sta op springen werkelijk!
X