erwininafrika.reismee.nl

het echte Afrika

Hallo vrienden en familie.

Hier volgt weer een update vanuit het tochwat frisse zuid afrika


Ik was mijn laatste blog een ruime week geleden geeindigd met de wijntour.

Het gaat nog steeds lekker, heb de afgelopen week weinig in wynberg geslapen en ben vooral opstap gegaan met de locals.

Vorige week zondag heb ik een ontmoeting gehad met de Khayelitsha United Mambazzo, voor degene met een slecht kortetermijn geheugen, jaah de jongens van de show Amandla Mandela
Het was erg leuk om ze weer terug te zien. ik heb ze uitgenodigd voor een braai bij mij in de achtertuin. samen met sidney, sabelo, simpiwe en dumisani hebben we wat vlees verorbert en een
gezellige avond gehad. vol met herrineringen!

de volgende dag heb ik andisiwe van het vliegveld opgehaald die terugkwam van haar trip naar haar geboorte dorp samen met een journalist uit nederland.
die dag zijn we samen met de journalist naar het va waterfront geweest, de mooie touristische haven van kaapstad.
Daar heb iedereen van de Kman weer ontmoet, van optreden kwam die dag weinig terrecht!

die avond naar khayelitsha gegaan om bij andisiwe thuis te eten en te overnachten. De hele family was thuis en die betaad uit haar moeder, haar oudste zus, drie jongere zusjes en een 2 nichtjes.
er werd een kamertje voor me gereserveerd waar ik de komende twee dagen mocht slapen, en met de mededeling van mams dat de deur altijd open stond voor me mocht ik in de buurt zijn. een kamer delen was onmogelijk, dus moesten alle andere gezinsleden in de andere twee kamers slapen.
de volgende dag heeft andisiwe mij en de journalist, patrick. rondgeleid door khayelitsha, de township die bestaad uit meerdere delen, van stenen huizen tot shaks, de krotten. maar zoals altijd, de fotos vertellen meer!
we hebben diverse werkgroepjes van andisiwe bezocht. ze geeft vrijwillig les aan groepen kinderen in dans, zang en acteren.
die avond wederom in de township geslapen, en de volgende dag wat klusjes gedaan in het huis. zoals losse stopkontacten vastmaken, schroefjes van gammele meubels aandraaien, kortom mannen klusjes.
Het is best aangrijpend om te zien en te ervaren hoe het gezin overleeft met veelal narigheid omzich heen. toch hebben ze het in vergelijking met veel andere huizen en leefsituaties zeker niet slecht.

Donderdag ben ik zelf kaapstad ingegaan om een museum en wat toeristische plekken te bezoeken zoals het slavenverblijf, de companygardens, de plaats waar de voc groente en fruit verbouwde voor de schepen die langs kaap de goede hoop vaarden.
ook ben ik in de wijk bokaap geweest, in deze wijk zijn alle huizen in diverse kleuren geschilderd.

Donderdag avond is het begin van een schitterend weekend. Sidney en Simpiwe (neven) hebben me uitgenodigd om dit weekend naar hun geboorte stadje af te reizen voor een traditionele xhosa ceremonie. Hun grootmoeder is jaren geleden overleden en zij wordt
samen met de hele familie herdacht. dit doen ze door ritueel een koe te slachten.

dus ik zei natuurlijk JA!
dus ik met simphiwe en sidney met de nachtbus naar porth elizabeth, oftewel PE. daar om 7uur in de morgen aangekomen zouden we opgehaald moeten worden door twee ooms. overigens vanaf nu af aan noem ik iedereen maar een oom of tante, aangezien de xhosas iedereen broer, zus of oom of tante noemen en ik echt de draad
ben kwijt geraakt hoe die families in elkaar steken.
de ooms belde gedurende de nacht meerdere malen waar we waren. ze verwachten ons en waakten bij een vuur omdat de gasten met een blanken kwamen uit het verre kaapstad.
maar jah, ze waren toch in slaap gevallen, dus toen wij belden in PE moestn ze nog vertrekken......
na 45min waren ze er en vertrokken we naar een suburb van PE.
Direct werden we warm ontvangen door de famili met koffie en oliebol achtige broodjes. Ontbijt!
en natuurlijk werd de niets vermoedende koe in de achtertuin trots geshowt!

we hebben ons even opgefrist en daarna begonnen de manne met de voorbereidingen. we zijn naar de lokale groothandel gegaan om veel drank en groenten te kopen.
Eigenlijk is de herdenking namelijk een groot feest!
rond de klok van vier uur verzemelen alle ooms zich rond de koe. er wordt veel gepraat over allerlei wijsheden en druk gediscuseerd.
uiteindelijk gaan we met een aantal mannen de koe vastbinden en trekken zijn poten onderuit zodat hij op de grond ligt. zijn horens worden vastgebonden aan een boom. ik denk dat de koe nu wel wat vermoed...

de heer de huizes, de oudste oom pakt een enorm mes, roept wat en steekt het achterin de nek van de koe. hij begint hard te loeien en de groep schreeuwt mee. daarna komt oom 2 met een nog groter mes en snijd de keel van de koe door. niet lang daarna bestaad de koe uit twee delen.
Eetsmakelijk!! al het bloed wordt opgevangen in wat wij een was tijl noemen. niets mag immers verloren gaan.
als er daarna zout en peper in het bloed word gegooit begin ik ook wat te vermoeden. niet lang daarna gaat er een grote beker rond. enjah, het was niet zo lekker...

De koe wordt door 5 mensen gevild en in stukken gesneden en gehakt. hij ligt op zijn rug op zijn eigen vel en ik mag ook een poot omhoog houden, zodat de ooms hun werk kunnen doen.
Letop, bekijk de fotos niet als je last heb van een zwakke maag of overtuigd vegetarier bent!

Intussen wordt het vuur aangewakkerd en binnen een uur ligt het stukje borst en rechter schouder op het vuur.
deze 'beste' stukken zijn alleen voor de family, ongeveer 15man. maar een oom gaf mij ook een stuk. in het begin was ik behoorlijk ongemakkelijk door alle gastvrijheid, maar later heb ik blij verheugd geaccepteerd dat ik die dag ook deel van de family was geworden.
Ik heb nog nooit zulk lekker vlees op. een stukje steak, verser kan niet!!!! alleen wat zout. Heerlijk mals en sappig. ik weet niet wat voor derde rangs vlees er bij de appiehappie ligt maar dat heeft niets met dit te maken.

de rest van de stukken koe worden naar binnen gedragen. daarna wordt er een diner geserveert.
na het diner komen de kratten met drank. bier, brandy, zelfgemaakt bier en rose. het feest begint!
tussendoor lopen we heen en weer tussen het vuur, de locale kroeg om de hoek en de keuken.
Onvoorstelbaar de vrouwen zijn al aan het koken voor het ontbijt... Makkelijk gezegd zorgen de vrouwen achter de schermen voor de alles, koken, wassen, serveren en jajaj Bier maken!!!
uiteraard feesten ze na dit alles vrolijk mee. het word laat.... en iedereen slaapt kriskras door het huis. wederom had ik als gast een eigen kamer maar uiteindelijk sliepen de twee jongste ooms,(mijn leeftijd) sidney en simpiwe er ook.
de volgende ochtend staan we om 6uur op om de grove stukken koe in pan klare sukadelapjes te hakken. daarna wordt er ontbeten met, vlees, sappige levertjes en andere delen waarvan ik nog steeds niet weet wat het precies was. (misschien maar goed ook)
daarna (10u) gingen we weer naar de locale kroeg om verder te gaan waar we rond 4u snachts mee gestopt waren. en de vrouwen wat tijd te gunnen om het middag eten klaar te maken :) (geen onaardige cultuur toch, heren?)
rond 14u werd de grote braai traditioneel geopend met gebeden, speeches en brandy. daarna werden bijna alle stukken koe achter elkaar gebraait en gestooft. tot 9u savonds waren we druk aan het smikkelen.
toen het vlees opwas kwamen de ladys met een papje en groeten maaltijd. daarna barste het feest wederom los, zowel in de huiskamer als de locale kroeg (shebeen)
Nu heb ik al meerdere malen gezegd dat je deel gaat uitmaken van de familie als je te gast bent. maar de gastvrijheid bij dit weekend ging toch wat ver.
in de middag kwam er namelijk een oom naar me toe die redelijk kryptisch omschreven vroeg of ik niet intresse had in een van zijn dochters of nichten... na wat een wat politiek correct antwoord van mij zei hij met deze woorden: 'Als je er nou een of twee aanwijst die je wil proberen, dan regel ik dat voor je'
uuh pardon. hij zei, jaah het zou onrespectvol zijn als je ze afwijst. ik dacht tja ik denk dat het omgekeerde in nederland best onrespectvol is. de dochter van de man des huizes een weekendje 'proberen'ik sprak dus met mezelf af dat ik het maar niet zover moest laten komen.
met een glimlach gaf ik de beste man een hand en zei dat het wel wel goed komt. heb hem hierover niet meer gesproken.
wederom ging het feest tot diep in de nacht door, ik hoopte dat de zondag een rustdag was maar neehoor. 7u was iedereen behoorlijk gaar maar wakker! vandaag werden de restjes van de koe opgemaakt met een soepje. Ik dacht dat alles al op was, maarnee ik was de ingewanden vergeten. Nee erwin, ze zijn niet weg gegooid. het lekkerste is voor het laatst bewaard!
na nog een paar uur braaien, sudderen en botten verbranden was rond klokslag 4u de koe helemaal weg!

daarna hebben we iedereen gedag gezegt en zijn we met de nachtbus naar huis gegaan. helaas was dit een iets andere bus dan de vorige. een soort qliner maar dan met 3 stoelen ipv 2. uiteraard trof ik het om in het midden te zitten tussen twee big mamma's... dat was een lange weg.

komende dagen lekker relaxen, wat plaatsjes in de omgeving bezoeken en stappen met huisgenoten!

Ik vermaak me prima en kijk uit naar de komst van merel, zodat we met de huur auto in heel zuid afrika kunnen rondreizen!

tot snel!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!