erwininafrika.reismee.nl

Lang weekend met vrienden in de townships

Hallo allemaal,

hier volgt weer update van mijn belevingen in zuid afrika,

Vorige week heb ik een paar dagen gerelaxed, gezwommen en ben ik naar het plaatsje Simons Town geweest, dat ligt aan de oostkust van de staart van kaapstad. Vanuit mijn basiskamp in wynberg heb ik de trein genomen,
en deze rijd ongeveer 30km langs de kust naar het zuiden, de rails liggen bijna op het strand en omdat het hoog water was moesten we stukjes met de bus doen.
Het is een schitterende route langs de ' andere kant' van de tablemountain. met veelal vakantie huisjes voor de rijkere zuidafrikanen.

Simons town is een schilderachtig vissersdropje met 1 hoofdstraat. maar dicht bij de haven is een strand waar een heuze pinguin kolonie woont (wonen ze? leven!)
uiteraard ook even het plaatselijke seafood restaurant bezocht met zeer verse, nog levende vis!

De volgende dat vertrokken voor een lang weekend in de townships. eerst stond er een ontmoeting met Dops op de planning, een van de solo zangers uit de show. we spraken af bij zijn favoriete bar. En hoe kon het ook anders was er weer veel vlees. sterker nog, die bar leeft van vlees, het is meer een soort van slager. Het concept werkt zo, bij binnenkomst kom je in een ruimte met allerlij stukken vlees. je zegt doe maar een beetje koe, kip en worstjes. je noemt een bedrag, ik dacht nouw, maaltijd voor twee, 100R (10E) dat moet wel genoeg zijn.... ze gaan aan het hakken en ik kreeg twee schalen met vlees (awhatt) niet verkeerd dus! daarna breng je het naar een enorme bbq waar mannetjes druk staan te qeuen voor je. een soort wok palace maar dan voor braais. Het mooie is nog dat je buiten op het terras ook gewoon je eigen drankjes kan nuttigen. Daar maakt de supermarkt tegenover nuttig gebruik van, om de biertjes net wat goedkoper aan te bieden. Kortom een geweldige middag/avond, gezellig bij gekletst en gebraait.
Daarna met de sharedtaxi richting andisiwe, ik ga de volgende dag naar een concert waar haar gospel koor optreed dus het was handig als ik alvast in de buurt was. De family blij gemaakt met een schaal vlees die dops en ik echt niet meer op kregen! En heel toevallig nu ik toch was en de adsl aansluiting geinstalleerd. wonderbaarlijk werkte het hele pakket in 1 keer.

De volgende dag dus vroeg op, lunch gekookt en richting een wijkgebouwtje waar die dag de concerten gegeven werden. Erg genoten, wat een stemmen en wat een overgave! uiteraard was ik wederom de enige blanke dus moest ik uitgebreid op de foto.
Die avond ging andisiwe naar een feestje waar ik volgens zeggen beter niet naar toe kon, maar omdat ik de volgende morgen een afspraak had met lennox was ik zo brutaal om mezelf uit tenodigen in zijn huis.
Hij was blij verrast, want hij had nooit gedacht dat ik dan aan zou durven om in de shaks te overnachten en uiteraard was het geen probleem.
Met de shard taxi naar lennox. Ik werd erg gastvrij ontvangen en er stond direct een bordje reis en vlees klaar.
Kort daarna stonden sidney, zola en simphiwe voor de deur die me meenamen naar de plaatselijke kroegen. soms zeggen ze, laten we de stad onvelig, dat geld hier niet, dat is het al!
maar met de 4 locals om me heen is dat geen probleem. wederom was het maar 5min lopen maar door al het handjes schudden duurde het 30min. Iedereen is zo vriendelijk, ik heb me werkelijk geen moment onveilig gevoelt! we hebben gepouled en het werd laat.

De volgende morgen vroeg lennox kerk bezocht. Ik werd in een gewaad gehesen (fotooows) en heb de hele dienst bijgewoont. vol met heftige gebeden, liederen en muziek. het is niet helemaal een dienst zoals wij die kennen. iedereen staat in cirkels door elkaar heen, in het midden staat het koor, de ongehuwden/kinderen. zij maken de muziek en leiden de liederen. ze dragen overigens andere kleding dan de ouderen. Er zijn een aantal mannen die fungeren als een soort dominee's/priesters. voor zover ik het zie is er niet echt iets voor bereid, omstebeurt komen ze naar voren en starten een gebed , lezen een tekst of starten een preek.
Lennox had mij onderweg wijsgemaakt dat hij de gemeente had verteld dat ik in nederland ook priester was, dus halverwege vie het stil en werd ik naar voren geroepen. o oooow..... ik werd een beetje zenuwachtig en toen begon lennox hard te lachen. hij legde de grap in xhosa uit dus ik werd nog wat zenuwachtiger. maar uiteindelijk bleek dat ze alleen wilde weten wat mij hier bracht en waar ik vandaan kwam
De gehele dienst duurde ongeveer 3 uur, waarna er achteraf nog ruim 2 uur gediscuseerd werd over het dagelijks leven. Daarna volgde een uitgebreidde fotoshoot.
geheel volgens nederlandse en xhosa traditie zijn we daarna bij de moeder van lennox op de koffie gegaan.
Daarna hebben we uitebreidt gebraait met de Kman en hun families in het huis van Zola. Ook kwam er nog een lokaal dans groepje op bezoek om op te treden
Gister uitgeslapen en mijn rondje als techneut gemaakt langs de huizen van de kman om allerlei losse stekkertjes en softwarebugs te verhelpen om daarna maar weer eens richting mn crib in wynberg te gaan.
even wat relaxen de komende dagen! want het echte rondreizen gaat vanaf vrijdag beginnen!!!

Tot snelllllll
Erwin

Reacties

Reacties

Klaas

Erwin ,

Wat beleef je toch allemaal weer , maar volgens mij kom je dikker terug dan dat je ging hahaha !

Mare Klinkt allemaal erg goed ! Dat wil ik ooooooooooooooook !!!!!! :-)

Fijne trip nog !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!